Fotorealism
50 aastat hüperrealistlikku maali
14.05.2016
Fotorealismi on kunstižanr, mis hõlmab maalikunsti, joonistamist ja muud graafilist meediat , kus kunstnik tutvub fotoga ja siis üritab taasluua pilti võimalikult reaalsena teises keskkonnas (näiteks õlivärvidega lõuendile)
Fotorealistliku maali loomine on töömahukas protsess. Fotod projitseeritakse lõuendile ja välja tuuakse ka pisimgi detail. Kasutades arvutul hulgal šabloone ja värvipihusteid, maalitakse fotost värvikirev suurendatud reproduktsioon. Realistlikud maalid, mis kujutasid tavalisi argiseid stseene ja üleloomulikus suuruses tarbekaupu, vastandusid traditsioonilistele formaatidele. Need, fotodel põhinevad kujutised, mis kanti lõuendile alusjoonestiku või diapositiiviaparaadi abil, äratasid kohe suurt tähelepanu.
Üllatusmoment, mille fotorealistlik maal vaatajas tekitab, pole fotorealismi ainus tunnusjoon. Maalid peegeldavad ühtlasi kunstniku visuaalset maailmataju ja ergutavad vaataja kujutlusvõimet. Fotorealismi kunstnike kolme põlvkonna jooksul kasvas see mõju käsikäes fototehnika arenguga samm-sammult veelgi.
Näituse kuraator: Otto Letze
Esimene põlvkond
Fotorealistide esimese põlvkonna hulka loetakse kaheksateist olulist kunstnikku, kes tegutsesid peamiselt Ameerika Ühendriikides.
Tom Blackwell, David Parrish, Ron Kleemann, Don Eddy, Ralph Goings ja John Salt maalisid meistrikult autosid ja mootorrattaid.
Richard McLean, Robert Cottingham, Richard Estes ja Robert Bechtle jäädvustasid vabaõhustseene, mis kandsid endas ameerikaliku argipäeva atmosfääri.
Jack Mendenhalli maalis peamiselt elutoa vaateid, samas kui Charles Bell, Audrey Flack ja Ben Schonzeit kujutasid vaikelusid üleelusuurustes formaatides.
Chuck Close ja Franz Gertsch kujutasid töötavaid inimesi. John Kacere eelistas keskenduda naiskehale.
Audrey Flack
Kuninganna. 1976. Akrüül
Kuninganna
on maali pealkirjas allegooriana, tähistades aja armutut möödumist ja ilu ja
nooruse kadumist. Suur punane roos, kunstniku ja tema ema portreede kohal,
närtsib peatselt. Mahlakas puuvili, mis varsti roiskub, ja tavapärased
naiselikuse sümbolid (meigi potid ja peeglid) on vaid asjatud katsed peatada aja
paratamatut mõju.
Maali vaadates köitis mind kõige enam, mida need esemed endas kujutavad. Mind üllatas esemete detailsus, nende läige ja varjud. Kaugelt vaadates ei saanud arugi, et tegemist on akrüül maaliga. Värvid on siin väga erksad ja -minu arvates- tõetruud.
Teine põlvkond
Fotorealismi pioneeridele järgnes 1980-1990. aastatel
teine kunstnike põlvkond, kes jätkas esimese põlvkonna kunstilise
väljendusviisi elluviimist. Liikumine kasvas rahvusvaheliseks ja sellega liitus
järjest enam kunstnikke Euroopast. Fotorealism muutus seeläbi mitmekesisemaks
ning välja arenes selgelt eristuv maailmavaade ja teemavalik. Erinevalt oma
Ameerika kolleegidest eelistasid Euroopa kunstnikud aga jääda teemade
kujutamisel neutraalseks.
Kasutati
samu tehnikaid, kuid muutusid objektide kujutamisviise. Tänu oma päritolule
teistsugusest kultuuriruumist arendasid nad välja uued vaatenurgad ja viisid
liikumise uuele tasemele.
Chuck Close
Autoportree. 1977. Ofort.
Olen toonud võrdluse Chuck Close loomingust. Vasakul on originaal pilt ning paremal ofort tehnikas jäljendatud teos. Taaskord, kaugelt vaadatuna tundus, et tegemist on digitaalfotoga, mida on arvutis muudetud, et see paistaks pikslisem. Lähedalt vaadates oli aga üllatus suur, kui nägin kuidas see teos on tegelikult tehtud. Mind paneb imestama kunstniku kannatus ja motivatsioon, et ta viitsis neid jooni ükshaaval teha.
Kolmas põlvkond
Kolmanda põlvkonna kunstnikud asusid kasutama digitaaltehnoloogiat. Nende
loomingule on omased detailitäpsed kõrgresolutsiooniga kujutised, mis võivad
aeg ajalt tekitada kahtluse, kas tegu on tõepoolest autentsete maalidega.
Eesmärgiks on seatud oma kompositsooniliste ja tehniliste arenduste
kaasamine žanrisse ning mitmekülgsete võimaluste leidmine maalide
tõlgendamisel.
Kuna teemad on endised, kerkibki maalide
puhul esile nende enneolematult kõrgel tasemel keerukas ja peen teostus, mis on
saavutatud tänu uutele tehnoloogiate tulekule ja mis toob fotorealismi uut
põnevust. Kaasates uusi meediaid, on noortel kunstnikel piiramatud võimalused
oma tööde loomisel ja filigraanseks lihvimisel.
Kolmanda põlvkonna kunśtnikud on
saavutanud eesmärgi, mille poole esimene põlvkond pürgis. Kombineerides
digitaalfotograafiat uute maalismistehnikatega, loovad nad maale, mis on sama
realistlikud või vaat et isegi realistlikumad kui fotod.
David Parrish
Mullins. 2013. Õli
Taaskord peab ütlema, et maal on äärmiselt realistlik. Kui ei oleks öeldud, et tegemist on õlimaaliga, siis arvaksin kahtluseta, et minu ees on foto. Värvid on minu arvates väga tõetruud ja selged. Nii taust kui ka esiplaan on väga arusaadav. Peegeldused mootorrattal on selged nagu päriselus. All toodul pildil on näha kui kaugele kunstnik on detailidega läinud, maalides foto autori peegelduse mootorrattale.
Kokkuvõte
Fotorealism on väga huvitav ja äärmiselt üllatav kunstižanr. Kuidas need kunstnikud on jäljendanud fotosid on väga imetlusväärne. Kumu näitustest oli see minu kindel lemmik.


Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar